Wandelgroep Noord, de vrolijke stappers.

Wat doen wij zoal.

Wandelgroep Noord wandelt in de wintermaanden op de donderdagen. Voor meer informatie kunt u terecht bij Anneke van ’t Hull op de koffieochtenden in het Noorden.

Dit is een bezigheid van HC El Teide, een vereniging van Nederlandstaligen in Tenerife.

Er zijn meer activiteiten zoals deze.

Als u meer informate wilt over onze vereniging kan dat natuurlijk ook.

Op deze pagina staat ook veel informatie over tenerife. Bijvoorbeeld over alle plaatsen.

Locaties:  heel verschillend

Vraag informatie.

Contact:

Anneke van ’t Hull

spreek haar aan op de koffieochtend

of stuur een berichtje naar: anneke.vanthull@kpnplanet.nl

Verslagen van de vrolijke stappers.

Wandelgroep Noord “De Vrolijke Stappers” op 5 maart naar San Marcos via La Centinela.

Onze wandelgroep wordt steeds kleiner, want enkele wandelaars zijn al weer terug naar Nederland. En deze maand vertrekken er steeds meer. Dat betekent dat we maar met een handje vol wandelvrienden over blijven. Niet getreurd, want dat biedt ons de gelegenheid om nieuwe wandelroutes te verkennen. Dat gaan we deze donderdag dan ook doen. We wandelen naar San Marcos op een andere manier dan we gewend zijn. Tot nu toe liepen we altijd vanaf het busstation van Icod de los Vinos naar beneden via de mooie bananenroute. Deze keer starten we vanaf de bushalte even voorbij de rotonde vlakbij het grote paarse gebouw van de brandweer, eigenlijk helemaal aan het begin van Icod dus.

Nadat we zijn uitgestapt starten we de wandeling langs de oude weg naar Icod met aan de rechterkant een prachtig breed trottoir. Hier lopen veel Canariers te wandelen, omdat het een geheel vlakke route is. Ook wij volgen deze route van ongeveer 1,5 kilometer. Het loopt inderdaad heel gemakkelijk. Als we bij de Mercadona aankomen gaan we rechts naar beneden en volgen de weg door een buitenwijk die parallel loopt aan de hoofdweg van Icod. Een levendige wijk met winkels en cafetarias. We komen weer uit op de hoofdweg en volgen die nog een stukje tot we bij een smalle weg naar beneden rechtsaf slaan. Deze weg leidt naar La Centinela, een klein dorp dat valt onder de gemeente Icod. Hier is het rustig en stil.

We passeren een verzorgingshuis en een begraafplaats en komen dan op een pleintje met een kerk en wat typische canarische huizen. Het lijkt wel een decor voor een film. Van hieruit heb je een wijds uitzicht over het dal en zie je in de diepte San Marcos al liggen. Inderdaad lopen we steeds naar beneden en passeren via een viaduct de grote autoweg die richting Garachico gaat. We volgen de smalle weg verder en lopen langs landerijen tot we bij een bekend kruispunt komen. Hier staat het mooie huis met de pilaren en de rozentuin, waar we bij eerdere wandelingen soms de auto’s parkeerden.We steken het kruispunt recht over en volgen de weg verder. Er is hier wijnbouw met een vinotheek en er zijn bananenplantages. Bij het volgende kruispunt gaan we rechtsaf en wandelen nu op een voor ons bekend stuk wandelweg, de steile weg die rechtstreeks naar San Marcos leidt. Nog even en we zijn er. We sluiten de wandeling af bij restaurant Amarca. We genieten van een drankje en heerlijke vismaaltijd. In de namiddag brengt de bus ons weer naar huis. Ook al was er niet veel zon vandaag, het was toch een fijne en vooral interessante dag, want we hebben weer een nieuwe en andere wandelroute naar San Marcos ontdekt!

Wandelgroep Noord “De Vrolijke Stappers” op 27 februari naar San Juan de la Rambla.

Calima en zandstormen zijn voorbij en de temperatuur is weer tot normale waarden gezakt, dus we gaan gewoon wandelen. We besluiten niet te ver uit de buurt te gaan. We kiezen voor de altijd mooie wandeling langs de kust van San Juan de la Rambla. Hier tref je nog de typische canarische sfeer aan. Schilderachtige huizen en een onverhard stenig pad. Het is niet voor niets gebruikt als decor voor menige filmopname.

We starten tegenover de Barranco de Ruiz en volgen de weg naar beneden. Als we beneden zijn aangekomen lopen we eerst een stuk naar rechts tot aan de hoek waar de diepe barranco begint. We gaan niet naar beneden, maar genieten van het prachtige uitzicht en maken natuurlijk wat foto’s. Daarna keren we om en volgen de weg terug richting Las Aquas, het zwembad dat al jaren verwaarloosd en leeg staat. Maar voor we daar zijn wandelen we op ons gemak langs de leuke huizen. Sommige daarvan zijn vakantiehuizen die je kunt huren. Telkens kijken we ook naar rechts, naar de rotskust en de zee beneden ons.

Deze wandeling is erg populair bij toeristen, want we zijn de enige die hier lopen. Aan eind van de wandelweg komen we bij de boulevard aan en kijken naar de vele krabben die zich op de stenen opwarmen. Je ziet ze bijna niet, want ze zijn even zwart als de rotsen waarop ze zitten.We lopen omhoog naar een kleine kapel waar zich een mooi uitkijkpunt bevindt. Je ziet in de verte Puerto de la Cruz duidelijk liggen.

Dan wandelen we verder omhoog richting het dorp. Daar zoeken we het terras op van het culturele centrum Tabaiba. Je kunt daar heerlijk eten en dat doen we dan ook. Buiten zittend genieten we nog na van de mooie wandeling. In de namiddag keren we weer terug naar huis. Het was weer een fijne en gezellige dag.

Bekijk ook onze pagina over San Juan de la Rambla.

Wandelgroep Noord “De Vrolijke Stappers” op 13 februari naar Santiago del Teide.

Het is half februari dus we willen graag de amandelbloesems in Santiago del Teide gaan bewonderen. Per auto vertrekken we vanuit Icod de los Vinos. Via een mooie route langs verschillende dorpen o.a. El Tanque, Ergos en San Juan de los Llanos komen we in Santiago aan. Het is er gelukkig op deze weekse dag niet zo druk. We zien verschillende wandelgroepen die ook op zoek zijn naar de amandelbloesems. En dat valt vandaag nog een beetje tegen. We zijn iets te vroeg misschien, want we zien nog niet overal de roze bloesempracht die je hier verwacht. We beginnen met een kopje koffie met amandeltaart, hoe kan het ook anders. Daarna zetten we de auto ergens neer en gaan wandelen. En dan ontwaren we gelukkig enkele amandelbomen die al volop in bloei staan, prachtig in de zon. We maken een rondwandeling en fotograferen de bloesems van alle kanten. Als we terugwandelen naar de auto komen we langs een eenvoudig wit kerkje. Ook daar maken we nog wat foto’s. Dan is het tijd om de terugreis te aanvaarden. Via een mooie route rijden we naar El Tanque om daar in restaurant Monteverde samen te eten. In de namiddag rijden we weer terug naar Icod en keren alle wandelaars terug naar huis. We zijn zeer tevreden over deze afwisselende en gezellige wandeldag. En we hebben genoten van de amandelbloesems!

Wandelgroep Noord “De Vrolijke Stappers” op 30 januari naar Aguamansa.

De weersomstandigheden op donderdag 30 januari zijn: hoge temperaturen, weinig wind uit het ZO en calima. Dan kun je het beste boven in de bossen wandelen. Dat gaan we dan ook doen. We hebben daarnaast nog een speciaal doel, we willen bijzondere vogels zien die in een bepaald deel van de bossen in het Teidegebied te zien zijn. Het gaat om de Canarische blauwe vink.

We gaan dit keer per auto naar boven en volgen de weg naar Aguamansa. Daar drinken weer eerst een kopje koffie in een restaurant vlakbij de forellenkwekerij. We kunnen buiten zitten. Normaal is het hier koel en mistig, maar vandaag is het behaaglijk zonnig. Geen vest of jas nodig. Na de koffie stappen we weer in de auto en volgen de weg verder naar boven. We passeren de afslag naar La Caldera en komen ook langs de Margarita Piedra, een rotsformatie in de vorm van een grote margriet. Nog verder omhoog gaan we tot we bij het punt komen waar onze wandeling begint. We stoppen even voorbij het bord Ramon Caminero. Aan het begin van het bospad dat wij gaan belopen staan verschillende picknicktafels. Als we zijn uitgestapt zien en horen we gelijk een bonte specht die boven ons hoofd in een boom zit te kloppen. Een van onze wandelaars heeft wat havermoutvlokken meegenomen en strooit dat uit op een de tafels. En binnen korte tijd komen enkele blauwe vinken aangevlogen en doen zich tegoed aan de havermout. Ook de specht vliegt naar de tafel met voer. Niet te geloven, we worden door de vogels op onze wenken bediend! We maken natuurlijk wat foto’s.

Maar er moet ook nog gewandeld worden, dus beginnen we aan een wandeltocht over een sprookjesachtig bospad. We zitten op 1675 meter hoogte maar van kou is niets te merken. We bevinden ons in de naaldbomenzone. De zon schijnt tussen de hoge bomen naar beneden op ons neer, heerlijk. Bovendien is het hier heel stil en uitgestorven. Wat een verschil met de drukte lager in het Orotavadal! Het brede pad is goed te belopen en stijgt licht. Na ongeveer 3 km komen we bij een soort overdekte uitkijkhut met een grote tafel met banken. Daar houden we onze pauze en eten en drinken wat. We strooien opnieuw wat havermoutvlokken, maar deze keer laten de vogels zich niet zien. We horen ze wel.

Dan wandelen we heel comfortabel afdalend terug naar het beginpunt en daar treffen we opnieuw wat van de blauwe vinken aan. Deze dieren zijn slim en weten dat bij de picknicktafels altijd wel wat halen valt.

We rijden tenslotte terug naar de bewoonde wereld en eten samen bij restaurant Paso del Teide. Ook hier kunnen we buiten zitten. Het is er opvallend rustig. In de namiddag keren we terug naar huis na een schitterende wandeldag. Wat is Tenerife toch mooi!

Wandelgroep Noord “De Vrolijke Stappers”  Op 23 januari naar Buenavista Golf.

Op deze donderdag lopen we in een van de mooiste gebieden van Tenerife nl. in het uiterste NW, ook wel bekend als La Isla Baja. We gaan met de bus naar Buenavista del Norte en stappen uit bij het busstation, gelijk het eindpunt na een lange rit. In het dorpscentrum staat de koffiekiosk midden op het sfeervolle plein en we genieten eerst van een kopje koffie. Dan gaan we wandelen. Het is prima wandelweer, zonnig maar niet te warm. Vanuit het dorp lopen we richting de kust en slaan vlak voor de begraafplaats links af. Een smalle weg langs bananenplantages voert omlaag en dan ontvouwt zich een adembenemend uitzicht over het golfterrein en het omliggende Tenogebergte. We maken natuurlijk enkele foto’s. Dan wandelen we verder en volgen het pad rondom het golfterrein. Rechts naast en onder ons de woelige rotskust met veel heftige golven, prachtig! Het pad is erg mooi maar lastig te belopen vanwege de grote ongelijke stenen. Je moet steeds opletten waar je je voeten neerzet. Halverwege houden we een kleine rustpauze en zitten op een heuvel met uitzicht op de golven. We vervolgen onze wandeling en lopen verder naar de weg die uiteindelijk weer richting het dorp voert. Wel behoorlijk klimmen, want de weg loopt de hele tijd omhoog. Het is druk op het golfterrein, duidelijk een populaire sport. Vlakbij het dorp lopen we nog langs een super-de-luxe vijfsterren hotel en een mooi gerestaureerd wit kerkje. En dan gaan we door een klein park eerst omlaag en dan omhoog. We eindigen weer op het dorpsplein van Buenavista. Daar rusten we uit van onze mooie maar toch wel vermoeiende wandeling. We genieten op een terras van een hapje en drankje. Het smaakt ons prima. In de namiddag brengt de bus ons weer terug naar huis. Wat een fijne dag hadden we!

Wandelgroep Noord op 16 januari.

Vandaag wandelen we wat hoger in het Orotavadal. De bus brengt ons naar het dorpscentrum van La Perdoma, vroeger een kleine plaats maar inmiddels behoorlijk uitgegroeid. Bij de uitstaphalte bekijken we eerst de witte kerk van Rosario. Het is heel stil op het kerkplein. Dan zoeken we een cafetaria voor koffie. Daarna start onze wandeling. We lopen door het dorp richting het volgende dorp Cruz Santa. We lopen vrijwel steeds naar beneden en hebben rechts van ons prachtige vergezichten over het Orotavadal. Heel in de verte beneden ons zie je ook de kust. De wandelroute loopt voornamelijk langs de weg, maar er zijn goede trottoirs. De drukte van het verkeer valt hier boven mee. Bij Cruz Santa zien we het grote waterreservoir liggen, het is vrijwel vol. Belangrijk voor de watervoorziening voor mens, plant en dier. We zien ook veel grotere en kleinere wijngaarden hierboven. En overal bloeiende planten, prachtig met dit zonnige weer. Geleidelijk komen we lager en zien Realejo Alto al liggen. We zien een grote kudde geiten lopen beneden ons. We houden een korte pauze in Realejo Alto om iets te eten en drinken. Daarna wandelen we door de stad naar beneden en komen aan in Realejo Bajo. Onderweg rusten we nog even in een recreatiepark met prachtige palmbomen rondom. Dan gaan we richting La Longuera, een buitenwijk van Los Realejos, waar een deel onze wandelgroep woont en sluiten we deze mooie en zonnige wandeldag af.

Wandelgroep Noord op 2 januari

Het nieuwe jaar 2020 is nog maar net begonnen of de eerste wandeldag dient zich al aan. We gaan op donderdag 2 januari naar Los Silos, de kleine kustplaats in het Noorden. We komen met bus of auto tegen 11.00 uur aan en spreken af om eerst op het dorpsplein koffie te drinken. De leuke kiosk midden op het plein is jammer genoeg gesloten, maar we vinden vlakbij toch een gezellig cafe. Eerst bezichtigen we nog het mooie witte kerkje, van binnen vol religieuze kunst. Dan is het tijd om te gaan wandelen. We lopen het dorp uit en dan steeds naar beneden tot aan de kust. Er moet ook nog een sluiproute zijn, maar die vinden we niet. Bij de kust aangekomen rusten we even bij het skelet van de walvis dat hoog op palen overal bovenuit steekt. Ook kijken we vol bewondering naar een ander kunstwerk dat daar staat, een grote gekleurde vogel gemaakt van allerlei afval. Knap gedaan! Dan vervolgen we onze wandeling langs de kust richting La Caleta. Dit is een mooie vlakke wandelweg. We komen langs de oude suikerfabriek, nu opslagplaats voor bananen. Het is erg rustig onderweg en we genieten van de zee en de golven. In de zomer is het hier meestal veel drukker. In het dorpje La Caleta aangekomen zoeken we een eetgelegenheid. Veel restaurants zijn gesloten, maar we vinden er toch een die open is. We eten samen en daarna nemen we afscheid en gaat ieder weer naar huis. Het was weer een fijne dag met goed wandelweer!

Wandelgroep Noord op 26 december.

Omdat men hier geen 2e Kerstdag kent, besluiten we gewoon op donderdag 26 december te gaan wandelen. Startpunt is het busstation van Icod de los Vinos. Na een kopje koffie is het tijd om te gaan wandelen. Ons doel is San Marcos, de leuke kleine havenplaats aan de kust. De wandeling vanaf Icod voert langs een steile smalle weg naar beneden. Hier loop je temidden van uitgestrekte bananenplantages, typisch voor dit noordelijk deel van ons eiland.

We hebben prachtig warm weer en genieten van de omgeving. Dan ineens halverwege kom je iets bijzonders tegen. Zomaar uit het niets begint daar een fietspad. Jaren geleden keurig aangelegd met europees geld en nu vooral gebruikt als wandelpad, want je ziet er zelden iemand fietsen. We volgen het pad tot aan de grote weg, een kilometer of 4 misschien. Heerlijk in de schaduw en met een adembenemend uitzicht. Wonderlijk, dit fietspad.

Tot slot keren we terug naar de wandelweg die naar San Marcos leidt. In de diepte zie je het al liggen. Daar heeft Carlos van Restaurant Amarca een tafel voor ons gedekt. We kijken uit over zee en genieten van een eenvoudige maaltijd. We blijven nog lang natafelen en dan brengt de bus ons weer terug naar Icod. Het was een mooie en gezellige dag!

Wandelgroep Noord in Kerstsfeer op 19 december.

Op donderdag een week voor Kerst bezoeken we La Orotava. Vanaf het busstaon wandelen we naar de mooie oude binnenstad op zoek naar de “belens” dat zijn de kers"aferelen die overal te zien zijn. De grootste is te vinden op het raadhuisplein met levensgrote en levensechte figuren. Ook in winkels en restaurants staan kerststallen, allemaal in canarische stijl opgebouwd. Na de koffie wandelen we terug richting Puerto langs het mooie oude ezelspad de Camino El Cypres. Aangekomen in El Durazno eten we een eenvoudige maaltijd in een typisch canarisch restaurant. Aan het eind van de middag nemen we afscheid van elkaar en gaat ieder weer naar huis. We hadden een gezellige dag met prachtig zonnig weer