Monument op Tenerife voor de grootste vliegramp ooit.

Het Tenerife Memorial is het monument voor de grootste vliegramp uit de geschiedenis die plaatsvond op de luchthaven Los Rodeos in Tenerife.

deteiding.nl


De volledige naam van het monument is het "Monument van de Internationale herdenking van 27 maart 1977.  In het Spaans: Monumento Conmemorativo Internacional 27 de marzo de 1977.

Het monument voor de 583 slachtoffers van de vliegramp op Tenerife dat op 27 maart 2007 werd ingehuldigd ligt op de berg Mesa Mota. Vanaf dat punt is er een prachtig uitzicht op de luchthaven Los Rodeos, Tenerife Noord.
De 18 meter hoge sculptuur toont een wenteltrap die een spiraal als onderwerp heeft: een symbool van oneindigheid. Het lijkt een oneindige beweging te zijn maar de spiraalbeweging houdt plotseling op. Het is als een open einde, maar een oneindige beweging. Het lijkt daarmee een onvoltooide vorm die plotseling gestopt is, zoals de levens van de slachtoffers.. Maar boven op de berg maakt de trap ook een miniem contact met de lucht of met de oneindige sterrenhemel, die als het ware even wordt aangeraakt.


Bekijk de twee video´s over de onthullingsplechtigheid en de herdenkingsbijeenkomst op`27 maart 2007.


De grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis van de luchtvaart vond plaats op 27 maart 1977 op de Noordelijke luchthaven van Tenerife, Los Rodeos. Twee Boeings 747, één van Pan-Am en één van de KLM botsten op de baan van de luchthaven tegen elkaar. Door de botsing en de enorme brand daarna kwamen 583 mensen om het leven. Slechts 61 inzittenden van het Pan Am-toestel overleefden de ramp. Alle KLM passagiers kwamen om het leven.

Het Tenerife memorial ligt aan de Camino Mesa Mota, 60-97, 38206 Santa Cruz de Tenerife. Locatie


Toedracht van de vliegramp op Tenerife.

De Pan Am-vlucht 1736 van Pan-Am was op 27 maart 1977 op weg naar Las Palmas de Gran Canaria met 378 passagiers aan boord tot dat het de mededeling kreeg dat het toestel moest uitwijken naar de luchthaven Los Rodeos op Tenerife. Een zelfde bericht kreeg KLM vlucht 4805 en veel andere vliegtuigen.
Al die vliegtuigen moesten wachten op de kleine luchthaven van Los Rodeos totdat het vliegveld van Las Palmas weer open zou gaan terwijl er op het hoog gelegen Los Rodeos een dikke mist op kwam.
In de loop van de middag, rond 15.00 uur waren de problemen op Gran Canaria opgelost en konden de wachtende vliegtuigen weer van de luchthaven van Tenerife vertrekken. Omstreeks 17.00 uur mocht het zojuist vol getankte vliegtuig van de KLM vertrekken op de enigi stijg- en landingsbaan die Los Rodeos rijk is. Door de mist was het niet helemaal duidelijk dat het Pan-Am toestel nog op die baan aan het taxiën was.
Volgens oog getuigen was de mist inmiddels zo dik dat een aantal piloten van mening was dat er niet opgestegen kon worden, ook de luchtverkeersleiders hadden geen zicht op de banen terwijl de luchthaven niet over een grondradar beschikte.

De bemanning van het KLM toestel heeft haast, er dreigt een overschrijding van het maximaal toegestane werkuren.

Ondanks de slechte weersomstandigheden besloot de KLM gezagvoerder Jacob Veldhuyzen van Zanten wel op te stijgen zonder de noodzakelijke klaring van de verkeersleiding. Na opmerkingen van de copiloot wordt de procedure afgebroken totdat de klaring er wel is maar die klaring gold de route, niet het opstijgen. 

De piloot hoort "OK" van de luchtverkeersleiding, maar door een storing in het radioverkeer hoort hij niet het volledige bericht: "Ok, wacht op instructies om op te stijgen". Door die verwarring begint het KLM vlucht 4805 toch aan de start in de dichte mist.

De bemanning wist niet dat het Pan-Am vlucht 1736 toen nog op dezelfde baan stond maar de boordwerktuigkundige van KLM vraagt nog wel of de baan vrij is waarop de piloot antwoordde "natuurlijk wel". Een ramp is nu onafwendbaar geworden en binnen een fractie van een paar seconden.De bemanning van de vliegtuigen zien elkaar pas op het allerlaatste moment. De KLM-piloot Jacob Veldhuyzen van Zanten probeert zijn vliegtuig nog omhoog te sturen en dat lukt gedeeltelijk ook. De neus van het KLM vliegtuig komt over het Pan-Am toestel, maar het landingsgestel en de motoren raken het Pan-Am vliegtuig waarop Pan-Am in een vuurzee veranderde en het KLM vliegtuig iets verder in vlammen neer stortte. De branden waren zo hevig dat het 12 uur duurde voordat de brandweerlieden van de luchthaven het vuur onder controle hadden..

In totaal kwamen 583 mensen komen om bij het ongeluk, alle inzittenden van het KLM-toestel en van het Pan-Am toestel overleefden slechts 61 van de 396 passagiers de ramp. 335 van hen stierven in het inferno.


Pagina: vliegtuigramp Tenerife

deteiding.nl