Wilt u wat meer duidelijkheid over de horeca op Tenerife?

Moet u op Tenerife voor terras-service of voor het broodje waar u niet om heeft gevraagd betalen? Lees er hier meer over.

Duidelijkheid in de horeca op Tenerife. Lees hier wat op Tenerife de Spaanse regels zijn. Die gelden natuurlijk ook voor Tenerife. We hebben de 10 meest voorkomende onverwachte extra kosten en eisen van horeca gelegenheden hieronder vermeld.


Moet u op Tenerife extra terrasservice betalen of voor het broodje waar u niet om heeft gevraagd?

Hieronder staan 15 weetjes over wat een restaurant u wel of niet in rekening mag brengen.

Helemaal onderaan staat informatie over het geven van fooien op Tenerife.

1.  Als u vooraf reserveerd mag een restaurant een bedrag als vooruitbetaling van u vragen bij een reservering. Dat bedrag moet echter afgetrokken worden van uw uiteindelijke rekening.

2.  Op de menukaart van een restaurant, café of bar moet op de menukaart of anders op een hele zichtbare plek duidelijk aangegeven staan wat die horeca gelegenheid u in rekening mag of zal brengen. De Spaanse regelgeving wil uitsluiten dat u voor onverwachte verrassingen komt te staan.

3.  Er is een wettelijke regel dat u om kraanwater kunt vragen. Dat mag men u niet weigeren of er geld voor in rekening brengen. Ook niet met de mededeling dat het kraanwater niet lekker is.

4. Het broodje dat u vaak al voor uw bestelling vriendelijk aangeboden wordt is niet gratis. Volgens de Spaanse regelgeving moet de uitbater u dat vertellen voordat u het broodje krijgt zodat u de kosten niet onverwacht op de rekening ziet staan. Hetzelfde geldt voor het aperatief dat u aangeboden wordt.

5. Het is niet toegestaan om u een extra bedrag voor de ijsblokjes in uw drankje of zelfs in uw koffie (café con hielo) in rekening te brengen.  Maar ook hierbij geldt dat het wel mag als men u dat voordat u de bestelling plaatst heeft aangegeven.

6. Iets als extra geld vragen voor "terrasservice" is niet toegelaten behalve als men u dat voor de bestelling verteld of als dat heel duidelijk staat aangegeven op het terras en/of op de kaart.

7. Het moet duidelijk aangegeven staan als de horecagelegenheid van u een minimum bedrag voor uw totale consumpties eist of u aan een maximale verblijfsduur per consumptieronde houdt. Als dat niet aangegeven is moet men u dat bij uw aankomst, dus vooraf, vertellen.

8. Extra geld vragen voor een speciale plek op het terras of in het restaurant mag ook maar alleen als u dat kunt weten voordat u gaat zitten. Dat kan door een melding op die plekken of door een mededeling van het bedienend personeel.

9. Kosten voor bediening of voor het gebruik van messen, vorken en serviesgoed mag men u niet aanrekenen. Dat zit volgens de Spaanse regelgeving in de prijs. Er is een verplichting om u vork en mes te geven als u een broodje of iets dergelijks liever netjes in plaats van met uw handen wenst te eten.

10. Bij etenswaren waarvoor op de kaart "dagprijs" staat moet een richtprijs per gewicht hebben om u niet met een onverwacht bedrag te verrassen. Als men u een dagschotel adviseerd die niet op de kaart staat is men verplicht u de prijs daarvan te vertellen.

11. De btw of op Tenerife de IGIC moet in principe in de prijs op de kaart inbegrepen zijn. Als dat niet zo is moet dat duidelijk zichtbaar op de kaart staan of moet men u dat duidelijk vertellen voordat u besteld.

12. Geen enkele horca gelegenheid mag aan haar klanten geld vragen voor het wc-bezoek. Ook niet als ze dat vooraf melden want dat mag ook niet.

13. In Spanje is het vragen van een "doggybag" heel gewoon als u de maaltijd niet helemaal op eet. Daar mag een restaurant geld voor vragen maar alleen als dat duidelijk zichtbaar staat aangegeven.

14. Bij de betaling moeten alle rekeningen van een horecagelegenheid compleet zijn met een specificatie van alles wat u gebruikt heeft.

15. De laatste tijd komt het voor dat er op de rekening ook al één of meerdere suggesties staan met een bedrag voor een te geven fooi.  Dat is niet verboden omdat het u tot niets verplicht maar er gaat wel een soort druk vanuit. U hoeft zich hier dus niets van aan te trekken.

 

Deze basis voor deze lijst is samengesteld door de Spaanse consumentenorganisatie OCU.

Hoeveel fooi geeft u op Tenerife?

Op Tenerife en elders in Spanje wordt in de eenvoudige horeca gelegenheden geen fooi van u verwacht en zeker niet van Spaanse klanten die vaak tot de laatste cent het wisselgeld willen ontvangen. Maar omdat veel toeristen doorgaans wel een fooi geven omdat ze dat in hun thuisland zo gewend zijn wordt er in de toeristische gebieden wel op gerekend door het personeel. Toch zal niemand u het kwalijk nemen als u geen fooi achter laat.

In de meer luxueuze restaurants met kaarsen, zachte tafelkleden en kristallen glazen rekent met vaak wel op een fooi. De hoogte daarvan kunt u laten afhangen van uw mate van tevredenheid maar zal dan ergens tussn de 5 en 10% moeten belopen. De vertaling van fooi in het Spaans is propina.


Verwante onderwerpen:

Pagina: duidelijkheid over de horeca op Tenerife

deteiding.nl